LinkedIn Woningcorporaties: Wonen, werken en leven in 2030 | Hofmeier.nl
  • Wilt u direct iemand aan de lijn? Bel: 088 – 572 75 55

  • Woningcorporaties: Wonen, werken en leven in 2030

    Woningcorporaties

    Woningcorporaties leveren al sinds jaar en dag een fundamentele bijdrage aan welvaart en welzijn in Nederland. Vanuit een schone en veilige woonomgeving kunnen mensen die het moeilijk hebben in de samenleving hun leven verder (weer) opbouwen. De maatschappij verwacht dat ook, maar dat gaat niet vanzelf!

    Vraagstukken en knelpunten hebben vandaag de dag niet nog alleen maar betrekking op een kolom, (wonen, vastgoed of bedrijfsvoering) maar raken de hele organisatie. Vandaar dat we onze dienstverlening -naast bedrijfsvoering- ook richten op wonen en vastgoed. Ook vindt nog steeds een opwaardering plaats bij de financiële en de controlfuncties. Deze krijgen niet alleen een andere inhoud, het niveau van de werkzaamheden stijgt ook. De uitvoering verdwijnt, controle, analyse, rapportage en advisering worden steeds belangrijker.

     

    Met name daar ligt ook de verbinding met de andere organisatieonderdelen (wonen en vastgoed). Van de medewerkers wordt meer verwacht. Ze moeten bijvoorbeeld een actieve bijdrage leveren aan het behalen van organisatiedoelstellingen, waarbij toekomstgericht denken en werken belangrijk zijn.

    Corporaties staan onder druk door toenemende druk van wet- en regelgeving is het de vraag hoe lang we dit onze samenleving nog kunnen bieden. We staan voor een aantal serieuze uitdagingen; hoe bied je nog een veilig (t)huis in 2030? Hoe kun je blijven bouwen aan beschikbaarheid en hoe leefbaar is duurzaamheid in de toekomst? Bij het beantwoorden van al dit soort vragen, in een wereld om ons heen die continue veranderd, kan Hofmeier uw partner zijn. 

    Op zoek naar een financiële professional?

    We weten waar u naar op zoek bent:

    • Financiële professional: U heeft capaciteitsproblemen op uw financiële afdeling, die opgelost moet worden.
    • Zelfstandig: U heeft voldoende dingen aan uw hoofd, dus het liefste neemt u iemand aan die u kan ontzorgen.
    • Relevante ervaring: het liefste bent u op zoek naar iemand die al meer ervaring bij woningcorporaties heeft gehad.
    • Geen inwerktijd: uw nieuwe collega heeft natuurlijk zo min mogelijk inwerktijd nodig, maar moet gelijk up-and-running zijn en waarde kunnen bewijzen.
    • Kritisch: de professional moet niet alleen de tent draaiende houden, maar ook kritisch durven kijken en met verbeteringen kunnen komen.
    • Op de hoogte van de wet- en regelgeving: door de aanhoudende aanpassingen in wet- en regelgeving is het van belang dat u iemand heeft die daarin kan adviseren en processen kan uitwerken.
     

    Onze diensten

    Of het nu gaat om capaciteits-, continuïteits-, kwaliteits- of transitieknelpunten; onze Hofmeier-adviseurs lossen die knelpunten binnen alle geledingen van uw corporatie op. Hofmeier biedt een totaalconcept: van advies, verander- en interim-management, cultuurtrajecten, begeleiding van fusie en reorganisatie tot coaching en training, zelf-evaluatie, auditing, benchmarking en onderzoek. We hebben een hands-on mentaliteit bij onze projecten. Onze consultants zijn vertrouwd met deze specifieke sector omdat ze vaak zelf in de sector werkzaam zijn (geweest).

     

    Tevreden klanten van Hofmeier

    Referentie

    Ondersteuning

    Elke organisatie wordt weleens geconfronteerd met ontwikkelingen die een directe aanpak
    vragen. Groei, krimp, gewenste structuur- of cultuurwijziging, ICT pakketupgrade of
    implementatie. Maar ook onvoorziene mutaties in uw professionele bezetting kunnen de behoefte
    aan tijdelijke capaciteit, kennis en ervaring op leidinggevend niveau manifest maken.

    Eigenlijk zien wij twee problemen:

    • Capaciteit: Op het gebied van ondersteuning helpt Hofmeier u graag uw tijdelijke personeelsbehoefte in te vullen. Wij ondersteunen corporaties hiermee in kwaliteit, capaciteit en continuïteit in de bedrijfsvoering. Hofmeier biedt deze ondersteuning op ad-hoc en projectbasis én in de ‘flexibele schil’, waarmee wij u op piek- en calamiteiten momenten de nodige capaciteit bieden.
    • Continuïteit: Op het gebied van advisering voorzien wij u op alle niveaus en alle bedrijfskolommen (bedrijfsvoering, wonen en vastgoed) binnen uw organisatie van de benodigde kennis om zo uw volkshuisvestelijke rol zo goed mogelijk uit te voeren. Op strategisch niveau adviseren wij u bij de bepaling van uw strategie en beleid en uw positie in het speelveld waarin uw corporatie zich bevindt. Op tactisch niveau heeft Hofmeier de benodigde kennis om u te adviseren bij de inrichting van uw organisatie, klaar om uw strategische doelstellingen te behalen. Op operationeel niveau adviseert Hofmeier u over het optimaliseren van uw dagelijkse werkprocessen om op efficiënte wijze uw tactische en strategische doelstellingen te halen.

    Advisering

    Veranderingen gaan sneller dan ooit. Dat maakt dat oude opvattingen en
    systemen steeds minder (goed) werken.

    Veranderingen vragen om een goede focus op wat je wilt bereiken en ook om een goede analyse van de impact van deze veranderingen. Snel en adequaat
    inspelen en reageren op veranderde en veranderende omstandigheden vraagt om een organisatie die daarop is ingericht. Voor elke organisatie is blijvend innoveren nodig om overeind te blijven. In roerige tijden zijn wendbare organisaties nodig. Niet alleen voor nu, juist voor in de toekomst! Dat vraagt van tijd tot tijd om het doorbreken van bestaande gewoonten en werkwijzen, het aanpassen van processen en bestaande structuren. De competenties en kwaliteiten van de medewerkers moeten daarbij passen. Bij bovenstaande ondersteunen wij je graag. Met onze kennis en vaardigheden komen we samen tot goede oplossingen voor alle uitdagingen.

    Wij kunnen vanuit onze diversiteit adviseren bij al je strategische vraagstukken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld:

    • Boardroom Dynamics
    • Advisering in de relatie directeur-bestuurder-RvC
    • Advisering op strategie en beleid
    • Alignment
    • Organisatieadvies
    • Financieel management
    • Vastgoedadvies/strategie
    • Risicomanagement
    • Fiscaal en juridisch advies
    • Beveiliging persoonsgegevens
    • Data analytics en Business Intelligence

    Over Hofmeier

    Hofmeier beschikt over een uitgebreid netwerk van interim professionals (en consultants) met jarenlange ervaring in de financiële kolom binnen zowel profit als non-profit organisaties.

    ‘Een Hofmeier’ is integer, professioneel, daadkrachtig en communicatief vaardig. Hij of zij kijkt naar meer dan cijfers alleen. Hard en soft controls zijn van belang om een opdracht tot een goed eind te brengen. Daarvoor zijn kennis en ervaring nodig binnen de sector woningcorporaties en zijn persoonlijke skills belangrijk.

    Door een gedetailleerde inventarisatie van de vraag vinden wij voor elke opdracht en voor elke woningcorporatie een passende financiële interim professional of controller. Hofmeier biedt de zekerheid van de juiste persoon op de juiste plek. Tijdens het interim traject fungeert Hofmeier als sparringpartner voor opdrachtgever én interim manager. Zo worden onze kwaliteitsnormen geborgd.

    Zin om met ons in gesprek te treden?

     

    Frank Bieleman
    Frank BielemanSectorleider Woningcorporaties 06 53 10 24 28
    Godert Diepenhorst
    Godert DiepenhorstSectormanager Woningcorporaties 06 47 01 16 79
    Charissa Smit
    Charissa SmitSectormanager Woningcorporaties 06 30 40 64 64

    Ook interessant

    Inschrijven nieuwsbrief

    Wilt u op de hoogte blijven het nieuws in de corporatie sector? Schrijf u nu in voor onze inspiratiemail!