fbpx

Vooruitkijken, doelen stellen én ze halen

Vooruitkijken, doelen stellen én ze halen I Column CM I Edwin Meijer

Iedere dag weer constateer ik dat de organisaties in de handel, industrie en dienstverlening, waar ik mee om tafel zit, er zin in hebben. Nu denkt u waarschijnlijk: wáár hebben ze dan zin in? In vooruitkijken, focussen op kansen, groei en ontwikkeling. Organisaties zijn optimistisch en durven doelen te stellen en daarin te investeren.

2 min lezen
Edwin Meijer | Sectorleider HID

Van papier naar praktijk: een grote stap
Het is een prachtige en een goede ontwikkeling, maar tegelijkertijd een grote uitdaging voor het MT en de controller. Je kunt allerlei doelen bedenken ‘op papier’ – hogere omzet, minder kosten, medewerkers gemotiveerd houden, sturen op basis van de juiste informatie, doorgroeien – de kunst is om de stap naar de praktijk te maken. Welke middelen en tools zet je in om de gestelde doelen te bereiken? Daar wordt mee geworsteld merk ik. In mijn gesprekken met MT’s en controllers komen regelmatig dezelfde vier thema’s voor.

De vier thema’s

  1. BI-tooling – Het is belangrijk om eerst goed te bepalen welke data nu echt belangrijk zijn voor de organisatie. Neem de tijd om uit te zoeken op welke data je echt wilt sturen, hoe je die data ontsloten wilt hebben en met welke frequentie. Pas wanneer dat helder is, komt de tooling hiervoor in beeld.
  2. Big data – Heb je te maken met big data en heb daaruit je informatie nodig om je stip op de horizon te bereiken?
  3. Risicomanagement– Is dit goed geborgd in de organisatie? Je kunt nog zoveel data analyseren en prachtige systemen en dashboards hebben, als je primaire proces niet op orde is, loop je kans op onnodige kosten.
  4. Management en soft controls – De focus op voorgaande thema’s werpt pas echt vruchten af als de medewerkers de juiste kwaliteiten hebben en op de juiste stoel zitten. Besteed hier dan ook voldoende aandacht aan. Is iedereen nog gemotiveerd? Wordt iedereen voldoende uitgedaagd? En zijn de gestelde doelen ook te halen met de huidige formatie of vraagt dit om extra training of zelfs het aantrekken van extra kennis en kunde?

Niet doen: grote stappen snel thuis
De verleiding ligt op de loer om snel wat tools aan te schaffen en te denken dat het dan dik voor elkaar komt. Maar dat is een utopie. Begin met sparren intern, maar durf ook te investeren in kennis en kunde van buitenaf voor een goed advies, capaciteit en kwaliteit. Niet op ad-hocbasis, maar gebaseerd op een langetermijnrelatie zodat je samen kunt ondernemen en tot een strategische totaaloplossing komt en je doelen haalt.

Deze column verscheen in CM:5 2019

Edwin MeijerSectormanager Handel, Industrie & Dienstverlening

Ook interessant