fbpx

Sw-bedrijven en gemeenten: hoe om te gaan met een veranderende omgeving?

De Participatiewet die sinds 2015 van kracht is heeft een verminderde financiële bijdrage vanuit de overheid tot gevolg: Dit raakt sw-bedrijven. ‘Gemeenten en sw-bedrijven hebben een gedeelde verantwoordelijkheid om voldoende beschut werk te bieden’, aldus Richard Suijker, senior finance manager bij Hofmeier.

3 min lezen
  • Call-to-action

    Bellen of mailen?
    U kunt ons natuurlijk telefonisch
    of via de mail bereiken

    of
  • De laatste jaren is er dus nogal wat veranderd voor sw-bedrijven. Suijker somt moeiteloos de gevolgen hiervan op: ‘Doordat de instroom bij sw-bedrijven per 2015 is gestopt, neemt de vergrijzing van de huidige populatie medewerkers toe. Het gevolg is dat de arbeidsproductiviteit minder wordt en je dus meer handen nodig hebt om de productie op hetzelfde niveau te houden.’

    In de praktijk

    Suijker maakt het praktisch. ‘Stel, een commercieel bedrijf biedt 4 cent voor het plakken van een prijssticker op een product. Wanneer deze opdracht door een commerciële uitzendkracht wordt uitgevoerd voor 20 euro per uur, zijn bij 500 stickers per uur de kosten gedekt. In sw-bedrijven haalt men bij dit soort werkzaamheden een uurtarief van, omgerekend, circa 3 euro per uur. De loonwaarde is dan 15%, terwijl minimaal het dubbele – 30% – bij beschut werk gewenst is volgens de richtlijnen in de Participatiewet.’

    Vanuit het Rijk is er minder subsidie beschikbaar voor de sw’er, aldus Suijker. ‘Liggen de verdiensten op 15%, dan betekent dit een hogere bijdrage voor de gemeente, die is immers verplicht passend werk te bieden. De doelstelling van veel gemeenten is echter de extra bijdrage naar de 0 te brengen. Je kunt je oprecht afvragen: hoe dan?’

    Investeringen

    ‘Sw-bedrijven doen hun best en proberen deze gemeentelijke bijdrage zo laag mogelijk te krijgen’, aldus Suijker. ‘Dat doen ze onder andere door medewerkers te detacheren bij commerciële organisaties. De productiviteit verhogen klinkt logisch, maar is niet zo eenvoudig te realiseren. Dat vereist namelijk investeringen in bijvoorbeeld het uitbreiden van productielijnen. Deze investeringen dienen te worden terugverdiend in het tarief, maar daarvoor zijn de tarieven nog te laag. Sw-bedrijven zullen op zoek moeten naar een nieuw verdienmodel. Dat wordt de komende tijd de grootste uitdaging.’

    Social firms

    Een oplossingsrichting ligt in samenwerking, zegt Suijker. ‘Sw-bedrijven in de verschillende arbeidsregio’s kunnen de krachten bundelen. Meer inzetten op social firms, of juist samenwerken met bedrijven, zij leveren de productiemiddelen – machines en grondstoffen – en het sw-bedrijf de mensen en de begeleiding. Zo ontstaat een win-winsituatie.’

    Meebewegen

    Kortom, gemeenten en sw-bedrijven hebben elkaar nodig om de doelstelling te halen die de overheid beoogt met de Participatiewet: zoveel mogelijk mensen met een beperking de mogelijkheid bieden om – via instroom, doorstroom en uitstroom bij sw-bedrijven – te werken bij reguliere bedrijven. Suijker, in zijn vrije tijd fervent beoefenaar van Tang Soo Do, een Koreaanse krijgskunst: ‘Het is net als met martial arts, je moet meebewegen met elkaar, om resultaat te behalen. Mensen en middelen zo optimaal mogelijk inzetten.’

    Meer weten?

    Hofmeier is business partner voor uw financiële en organisatievraagstukken die gericht zijn op continuïteit, kwaliteit, transitie en capaciteit. We hebben ruime ervaring in het ontzorgen van bestuurders, CFO’s, management en (business) controllers bij complexe bedrijfsprocessen. Wilt u weten hoe u grip krijgt op gemeentelijke samenwerking en hoe wij daarbij kunnen helpen? Diverse adviseurs uit de gemeentepraktijk staan voor u klaar. Zij spreken dezelfde taal, zijn in staat snel te doorgronden wat er bij u leeft en hoe we dat samen met succes kunnen aanpakken. Neem vrijblijvend contact op.