LinkedIn Een proces optimaliseren: hoe doe je dat? | Hofmeier.nl - Interim & Consulting
  • Financieel vraagstuk? Ook tijdens de coronacrisis staan onze finance professionals voor u klaar! Wij werken door volgens de richtlijnen van het RIVM. Meer weten? Bel voor meer informatie! 088 572 75 55

  • Een proces optimaliseren: hoe doe je dat?

    Het beschrijven, analyseren en verbeteren van processen vormt een leuke uitdaging. Er zijn enorme hoeveelheden boeken geschreven over  administratieve organisatie en bestuurlijke informatievoorziening, met verschillende invalshoeken en uitgangspunten. Maar wat kies je nu als aanpak?

    2 min lezen
    procesoptmimalisatie
  • Call-to-action

    Bellen of mailen?
    U kunt ons natuurlijk telefonisch
    of via de mail bereiken

    of
  • Begin bij het begin

    Als eerste moet je je afvragen van wie het probleem is en over welk proces de organisatie eigenlijk denkt dat het gaat? Het tweede deel van deze vraag is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Het geheel van processen vormt namelijk vaak een wirwar van onderlinge relaties: als je aan een touwtje trekt in de ene afdeling, dan gaat er misschien wel een belletje in een andere afdeling.

    Een goed uitgangspunt vind je in de opzet, bestaan en werking van een proces. Simpel gezegd, begin je met je afvragen wat er is vastgelegd over het proces en het bovenliggend beleid. Een stukje desk research.

    De praktijk

    Daarna volgt de praktijk, het bestaan: loop door de organisatie, kijk rond en interview de betrokken medewerkers om een vergelijking te kunnen maken tussen wat is beschreven en wat de werkelijkheid is.

    Het proces

    Als laatste beoordeel je de werking van een proces: voldoet het wel aan zijn doel? Is het proces voldoende effectief en efficiënt? En bevat zo’n proces wel de juiste en voldoende beheersmaatregelen?

    Op basis van al deze elementen kom je uiteindelijk tot een advies, waarbij gezegd moet worden dat genoemde stappen niet altijd mooi in chronologische volgorde plaatsvinden. En daarna begint het ‘echte’ werk, namelijk het implementeren van de wijzigingen naar aanleiding van de gekozen adviezen.

    Kortom

    Een proces beschrijven om het vastgelegd te hebben vormt niet het goede uitgangspunt. Het is een paradox, maar een procesbeschrijving is een dynamisch document. De werkelijkheid is tenslotte ook geen statische foto.