fbpx

De Lean corporatie in 5 stappen

De kracht van een tevreden klant wordt door steeds meer organisaties erkend. De Aedes Benchmark speelt hier voor woningcorporaties uiteraard een belangrijke rol. Maar nog te vaak zien we dat corporaties klanttevredenheid enkel meten om te verantwoorden. Een “Lean corporatie” zet klanttevredenheid in om te verbeteren en het maatschappelijk rendement te verhogen.

3 min lezen
De Lean corporatie in 5 stappen

Wat is ‘Lean’?
Lean Management is gericht op het zoveel mogelijk waarde creëren voor de klant met zo min mogelijk verspillingen in het proces. Met verspillingen worden elementen bedoeld waarvoor de opdrachtgever niet wil betalen, omdat ze geen toegevoegde waarde bieden. Ondanks dat iedere organisatie anders is, verloopt het “Lean maken” van een organisatie altijd volgens 5 principes: Klantwaarde, Waardestroom, Flow, Pull, Perfectie. Graag nemen wij u kort mee in wat deze verschillende stappen precies inhouden:

Stap 1 - Specificeer de klantwaarde
Voordat een corporatie met Lean zijn processen kan verbeteren, is het belangrijk om eerst te bepalen wie de klant van het proces is en wat deze klant van het proces verwacht. Dit kan een externe klant zijn of een interne klant. De klantwaarde is altijd het uitgangspunt voor procesverbetering. Met een helder begrip van klantwaarde leg je de basis voor tevreden klanten.

Stap 2 - Specificeer de waardestroom
Veel Lean-verbetertrajecten maken in deze stap gebruik van Value Stream Mapping (VSM). Met de klantwaarde in het achterhoofd brengt deze techniek de huidige processtappen duidelijk in beeld, inclusief de gebruikte informatie, de benodigde tijd, de waardetoevoegingen en de verspillingen. Bij het in kaart brengen van deze elementen worden de knelpunten heel snel zichtbaar.

Stap 3 - Creëer flow
Nadat in de vorige stap de knelpunten zijn geanalyseerd, worden in deze stap tijdens een tweede VSM-sessie de verbeterde processtappen ontworpen door flow te creëren. Flow staat voor continue doorstroming en dat is weer van belang voor de klantwaarde – een klant vraagt een product of dienst en wil het in de regel zo snel mogelijk hebben. Uw besparingen worden nu een feit en u realiseert de eerste Quick Wins.   

Stap 4 - Van ‘push’ naar ‘pull’
Als de verspillingen binnen het proces geminimaliseerd zijn en alles gericht is op het toevoegen van waarde voor de klant, heeft het alleen nut ook daadwerkelijk te produceren als de klant hier om vraagt. Dit pull-principe wordt hoofdzakelijk in logistieke processen toegepast, maar is zeker ook toe te passen in dienstverlenende processen. Zo zijn er bijvoorbeeld corporaties die geen standaard mutatieonderhoud plegen, maar enkel nog op verzoek van de huurder onderhoudsactiviteiten uitvoeren.

Stap 5 - Streven naar perfectie
In deze stap moeten de verbeteringen worden verankerd in standaarden. Deze standaarden zijn vervolgens weer de basis voor verdere verbeteringen. Dat klinkt eenvoudig, maar vergt wel wat van de organisatie. In een Lean corporatie ziet iedere medewerker het als zijn taak om verspillingen te signaleren, bespreekbaar te maken en samen op te lossen. Verbeteren wordt onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden.

Ziet u voor uw organisatie meerwaarde in het gebruik van ‘Lean’-methodieken? Wilt u hier verder met ons over in gesprek? Of heeft u praktijkervaringen waar u graag eens met ons over van gedachten wisselt? Graag nodigen wij u uit om dit gesprek met ons aan te gaan.

Meer inspiratie?
Als Hofmeier delen we graag relevante kennis. Geïnspireerd blijven en altijd op de hoogte van alles wat hoog op de corporatie-agenda staat? Meld u aan voor de inspiratiemail of deel deze inspiratiemail met iemand die ook wat inspiratie kan gebruiken!

Lieke ThomasConsultant | Senior Finance Professional

Ook interessant